Den värsta perioden...

Just nu krälade jag ur sängen till datorn för att uppdatera er om hur jag mår, och det är inga vackra nyheter precis! Jag har legat i sängen konstant och i förrigår höll jag nästan på att dö, hade 39,8 C i feber! Deli, mamma och syrran var här och deras röster ekade i mitt huvud, det kändes som att de var så avlägsna, mitt huvud bara dunkade och jag hade kraftig huvudvärk! De gjorde allt för att hjälpa mig, men det gick inte, jag trodde verkligen att jag skulle dö! Vi ringde BB och deras enda hjälp var "åk in till akuten!" Skojar de med mig? Jag kunde knappt röra mig ur fläcken och på toppen av allt var Leona så hungrig och grät!

Jag har ofantliga problem med amningen, eftersom Leona inte kan amma utan amningsnapp och vi har verkligen försökt tvinga henne att suga utan amningsnapp så är det ett helvete för mig! Jag kan inte amma utan amningsnapp och det tar död på mig! Jag tycker synd om vår dotter och jag lider verkligen, för att hon kan inte suga ut all mjölk och jag har överproduktion av mjölk! Jag har fått mjölkstockning, det innebär att brösten blir inflammerade! Mitt högra bröst har fått en flammig fläck och den är så röd, varm och öm! Jag håller på att brista!! Jag bröstpumpar och ammar men inget hjälper, det blir stenhårda och jag mår jättedåligt!

Jag har även problem men kraftiga eftervärkar, ont i ryggen, ont när jag ska gå på toa, helt utmattad och helt nere! Jag kan varken ligga, gå eller stå...Hela min kropp har lagt av och det värsta är att jag kan inte bara lägga mig ner och ge upp för att min dotter är så beroende av mig, hon behöver mig för att överleva! Jag får en kraft att ta hand om henne när jag ser henne ligga där helt hjälplös, men allt känns så påtvingat, jag har inte kunnat njuta av henne till 100% utan några som helst komplikationer! Jag har inte satt min fot utanför dörren, eller jo en gång när jag tog mig från sjukhusentren till bilen och en gång till mamma! Thats it! Jag orkar inte röra mig ur sängen! Jag fick panik av att alla Leas kläder som hon har fått i present av folk bara låg överallt så att istället för att sova när hon sov gick jag upp och la in allt på plats igår! Jag har fått otroligt mycket hjälp av min familj, men ändå känner jag mig helt ensam i det här!

Jag blir irriterad på frågorna "hur många gånger har Leona ammat inatt, har du bytt henne, har hon sovit. har hon ätit utan amningsnapp, har hon si, har hon så..."...Jag grät så mycket idag, för att jag känner mig som en robot, jag ska amma, byta blöja, ta hand om henne och jag behöver också höra "hur många gånger har du ätit, har du hunnit ta en dusch, har du ont, har du sovit..."...Ja, jag överdriver nu för att egentligen bryr sig alla om mig, de ringer, de smsar, de besöker mig, de hjälper mig att byta om henne, bada henne, men ändå känner jag mig så nere och så så så så så ensam! Tro mig allihopa, jag ta hand om mig lilla dotter, även om det är med de sista krafterna i min utmattade kropp!

Ni som har följt min blogg vet att jag aldrig har tyckt att det har varit specellt kul att vara gravid, men inget slår perioden efter förlossningen! Graviditeten i nio månader med illamående, trötthet, otymplighet, hemska värkar och en fölossning ihop har inte varit lika tufft som det är nu...det är är det värsta perioden i en graviditet...när man egentligen ska njuta av sitt lilla mirakel...det är så orättvist!!

Tack allihopa för era fina kommentarer och jag har som ni förstår inte riktigt orken att svara privat på var och en av dem, men ni ska veta att jag uppskattar dem verkligen!

Ta hand om er!
Kram

Kommentarer
Postat av: Patricia

Jag fick också mjölkstockning, 3 dagar efter förlossningen!!! 2GÅNGER I RAD! Man tror att man håller på att dö men det är bara att stå ut det blir bättre =) Hoppas du friska till dig snart! Massa kramar!

2009-05-05 @ 17:19:06
URL: http://tricias.blogg.se/
Postat av: Ivana

hej vännen! Första barnet är det alltid lite jobbigare med. Det är så mycket man ska vänja sig vid. Det är en STOR omställning både psykiskt och fysiskt! Jag vet precis hur du har det. Strunta i alla frågor. Jag vet även vad du menar med att ingen fråga om du är hungrig, hur du mår. men det är tyvärr bara till och vänja sig! Nu är Leona mittpunkten i allas liv. Du kommer aldrig mer få samma uppmärksamhet som du haft innan. hur liten den än var.

jag ska ge dig ett tips som hjälpte mig angående amningen. Jag had ingen mjölkstockning, men när brösten blev hårda och klumpiga så satte jag mig i duschen med VARMT vatten, och massera brösten försiktigt, det gör ont men gör du detta minst en gång om dan så lovar jag att det blir bättre och du slipper mjölkstockningen. Massera brösten först från sidan, cirkulerande rörelser med handflatorna, sen ovanför och under, massera varje bröst tills du känner att det börja mjukna och klumparna blivit mindre. Jag ber dig, ring mig om du undrar över något!!!! messa mig så skickar jag mitt hemnr så kan du ringa när du än vill. jag vet att du har din mamma och andra runt omkring dig, och dom vet mycket mer än vad man tror, men man behöver någon som nyligen vart med om det, och jag har massa tips till dig! Tveka inte till och ringa! Lilla gumman! tänker på dig!

puss och kram till er tjejer. Hälsa Deli!

Kram Ivana

2009-05-05 @ 18:56:15
Postat av: Hallonmamma

Mjölkstockning är för jävligt! Man kan inte göra ngt bara ligga och må skit. Det värsta är att man inte kan ta hand om sitt barn. Jag hade också amningsnapp. Annars ville inte Kayleen äta. Men dock måste jag sluta med dem. Vilket gjorde att jag slutade amma,förutom natt amning. Kayleen har nu lärt sej att äta utan amningnappar. Det är kämpigt MEN det går. Krya på dej nu. Och oroa dej inte, du har hela livet att spendera med din lilla dotter. It s gonna be great!

2009-05-06 @ 17:02:15
URL: http://hallonmamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0