Graviditetskilon

Jag har sedan jag födde Leona gått ner 16kg. Jag gick upp 20kg under graviditeten och 10kg strax innan graviditeten. Så jag har alltså 4 graviditetskilon kvar att bli av med, men målvikten är att gå ner 14kg totalt...vilket nästan känns omöjligt!

Jag gick ner dessa 16kg på tre-fyra månader. Jag slutade amma Leona efter tre månader och började med p-piller. Sedan dess har ingenting hänt, jag har varken gått upp eller ner på tre månader. Det känns ganska tråkigt, men jag har läst massor av artiklar på nätet och där står det att för de flesta kvinnor tar det ett år att gå ner alla graviditeskilon. Jag är på god väg, men en viktuppgång på 20kg är ändå mycket, jag skulle egentligen ha legat på max 16kg enligt mitt BMI.

Jag har alltid klagat på min vikt både när jag har varit underviktig och legat på normal vikt för min längd osv. Oh så jobbig jag har varit! Under graviditeten klagade jag konstant, men nu efter graviditeten har jag lugnat ner mig. Det känns såklart inte roligt att inte kunna ha på mig de kläder jag vill och jag trodde verkligen jag skulle bli jättesmal direkt efter förlossningen, men nu förstår jag att så är inte fallet för de flesta kvinnor. Jag försöker att inte vara jobbig och klaga för mycket, men ibland så måste jag. Jag har också insett att även om jag går ner 14kg till så ser min kropp inte likadan ut som innan graviditeten. Hela kroppen är förändrad, skelettet är bredare, brösten, höfterna, ansiktet, ja allt ser annorlunda ut, så att jag kommer aldrig se ut som jag gjorde innan. Den bilden försöker jag sudda ut ur min hjärna och sträva efter att komma så nära som möjligt om det går någon gång i framtiden.
 Hoppas!

Jag skriver det här inlägget som en komihåg grej till mig själv för att titta tillbaka senare och eventuellt jämföra med graviditet nummer två när det händer och sker <3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0