Hinnsvepning

Jag var hos barnmorskan idag för att lämna urinprov och kontrollera blodtrycket igen! Allt såg bra ut! Jag talade om för henne att jag hade läst om hinnsvepning och frågade henne vad det innebär? Hon frågade om jag ville att hon skulle göra det på mig? Hon förklarade ingenting och jag visste faktiskt inte ens vad det innebar! Eftersom jag är ganska desperat så svarade jag ja utan närmare eftertanke! Så att hon gjorde en hinnsvepning kl 16. Det var obehagligt, men jag struntar i det, bara det hjälper!!

Det sägs att det ska hjälpa att sätta igång förlossningen inom 48h, så att jag håller tummarna! En god nyhet är att när jag var på toa kl 20 så gick en del av slemproppen :-) Glad att NÅNTING händer i alla fall! Nu håller jag tummarna att det sätter igång snart! Hon uppskattade hans vikt nånstans på 3800-4000 gram!! Bara tanken på att han är så stor gör ont, hoppas att hon har fel och att han väger max 3500 gram!

familjeliv.se förklarar en barnmorska vad det innebär att svepa hinna:

Det utförs av barnmorska eller läkare. Han eller hon gör en inre undersökning på dig och ”sveper” samtidigt med fingret runt livmoderhalsen (cervix). Syftet är att lossa hinnsäcken barnet ligger i från livmoderhalsen. Detta stimulerar frisättningen av prostaglandiner, ett slags hormoner som sätter igång förlossningen.

Genom att svepa hinnor ökar sannolikheten för att förlossningen startar inom 48 timmar. Chansen att det ska fungera ökar om livmoderhalsen redan börjat mjukna och förbereda sig för förlossningen. Det ökar inte risken för infektion vare sig för dig eller för ditt barn.


Hon sa att jag var öppen 1 cm och att livmodertappen nästan var helt utplånad, bara en liten bit kvar. Hon sa att han behöver komma ner lite mer i bäckenet för att förlossningen skulle sätta igång. Han var helt fixerad i alla fall och hon trodde att förlossningen är nära nu :)

Kommentarer
Postat av: ida-maria BF 22/4 eller tidigare om jag får bestämma

Trevligt!



Jag fick hinnsvepning med Lykka och slemproppen gick efter två timmar och efter 12 timmar kom värkarna igång! Lycka till!!!!!

2012-04-17 @ 09:34:31
URL: http://blogg.loppi.se/idamaria

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0