Foglossning

När man är gravid blir kroppens leder rörligare, särskilt i bäckenet, för att det ska kunna vidga sig under förlossningen så att barnet lättare kan komma ut. Det kallas foglossning.


En del kvinnor får ont av foglossningen. Oftast börjar besvären i mitten av graviditeten, men de kan också komma tidigare eller senare.


Det är vanligt att man har ont i ryggen under graviditeten, men all ryggvärk beror inte på foglossning. Foglossningsvärk känns bak i korsryggen, fram över blygdbenet, eller på båda ställena samtidigt. Det kan vara allt från ganska lindriga till mycket plågsamma besvär. Några få har så stora besvär att de måste använda kryckor eller rullstol för att ta sig fram.


Källa 1177.se


Jag har så otroligt ONT att jag bara vill gråta av smärta! Jag kan knappt gå längre och jag skulle verkligen behöva kryckor. Minsta lilla ansträngning känns som att jag bara ska falla ihop! Jag tar bussen till och från jobbet numer, men den lilla biten till och från dagis känns som ett helvete! Jag kan ju inte gå, förstår ni hur hemskt det känns? Idag såg jag en kvinna springa till bussen och jag avundades henne så mycket, tänk att kunna springa, vilken känsla, vilken frihet!

 

Jag försöker verkligen bita ihop men jag blir påmind om det hela tiden. Jag kan inte vända mig i sängen eller komma upp ur sängen utan att känna obeskrivlig smärta, jag kan inte gå på toa utan att hålla längstmed möbler och väggar för att komma fram, jag kan inte ta mig upp ur soffan, osv osv osv. Står jag vid spisen och lagar mat så får jag ont i ryggen, samma sak när jag försöker diska eller vad som helst. Jag kan inte göra något hushållsarbete utan att sedan ligga utslagen i soffan. Dammsuga kommer inte ens på frågan, då kan jag lika gärna lägga mig och dö!!

 

Smärta smärta smärta, men ändå försöker jag njuta, för att snart är allt det här över och glömt när jag får hålla honom i mina armar! Jag längrar efter min lilla bebis <3

 

Jag har ansökt om ledighet fr.o.m 26/3 fram till beräknad förlossning, hoppas att jag får det beviljat för att jag behöver det verkligen. Det blir bara värre o värre med mina foglossningar...

 

Hugs

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0