Preventivmedel

Idag ska jag på efterkontroll, nästan tre månader efter förlossningen! Man brukar ha efterkontroll efter 6 veckor men eftersom min ordinarie barnmorska var på semester fick jag boka den här tiden. Vi ska prata om preventivmedel och jag är så kluven! Jag vet inte vad jag ska välja. Jag har ätit p-piller sen första början men nu känner jag att det blir för krångligt att komma ihåg att ta ett varje dag. Jag är till och med rädd att jag ska glömma att ta dem regelbundet och blir gravid igen, inte vad jag vill just nu!
 
Det finns så många olika alternativ men jag har ingen aning om vilket som är bäst? Alternativen är (genomstruket är sånt som är uteslutet för mig):
 
Kombinerade p-piller
Minipiller
P-plåster
P-ring
P-stav
P-spruta
Hormonspiral
Kopparsprial
 
Sprial har man i ca fem år och det låter bäst i mina öron för att då slipper jag tänka på det i många år! Det lutar åt att jag väljer det, men jag har hört lite skräckhistorier som gör att jag blir tveksam...
 
Jag får sitta ner och prata med barnmorskan så kanske hon kan hjälpa mig att välja rätt i preventivmedelsdjungeln. Inte lätt när man har så många alternativ!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0