Vitamin B12

Läkaren ringde igår och bekräftade det jag misstänkte, jag har B12 brist, igen! Sist jag hade det var för 4 år sedan och då mådde jag riktigt dåligt. Det gick så långt att jag t.o.m hamnade i depression. Jag kom ur det som tur var för att de hittade orsaken och kunde sätta in "rätt behandling". Jag blev återställd ganska snabbt igen!
 
Symtom och besvär som orsakas av brist på vitamin B12 kommer ofta smygande och ökar långsamt under flera månader och ibland under flera år. Symtomen varierar från person till person. Vanligtvis är de en kombination av blekhet, trötthet, andfåddhet, huvudvärk, yrsel, hjärtklappning och öronsus. Vitamin B12 är också viktigt för att nervsystemet ska fungera som det ska. Därför kan B12-brist även orsaka besvär från nervsystemet. Nervskadorna visar sig ofta som stickningar, domningar och försämrad känsel med början i fötterna. Man kan få stapplig och osäker gång, och försämrade reflexer i vader och fotsulor. Om man har svår B12-brist kan man även få till exempel minnesstörningar, depression och försämrad syn.
 
Förra gången hade jag inte ens B12 "på lager" som läkaren uttryckte det. Det hade alltså gått så långt att det började påverka mitt nervsystem som i sin tur ledde till bland annat depression. Den här gången känner jag att det inte riktigt är lika illa, men som jag sa började jag misstänka det för att jag var ovanligt trött och hängig. Mitt humör var ostabilt och jag var allmänt ur balans.
 
Jag har svårt att ta upp vitaminen via kosten pga något tarmproblem och kommer förmodligen att behöva ta vitamintillskott resten av mitt liv. Inget fel på det, folk tar vitamin B12 tillskott bara för att, men jag måste ha det för att allt ska fungera normalt. Jag var dum som slutade ta vitaminerna sist, jag borde ha fortsatt, men det är en läxa jag har lärt mig nu. Jag kommer att ta mina vitaminer resten av livet så att jag mår bra, förblir frisk och känner mig pigg och glad!
 
Läs mer om vitamin B12 här!
 
 
 
Vanligtvis får man i sig dagsbehovet av vitamin B12 via allsidig kost, som innehåller ägg, mejeriprodukter och/eller kött, fisk, skaldjur! Jag kan äta allt det dag in och dag ut, men min kropp tar inte upp tillräcklig mängd B12 ändå pga tarmproblemet. Tur att det finns vitamintillskott :-)
 

Kommentarer
Postat av: Trees

Ska kolla upp detta jag också, känner av precis allt som du skriver. och min pappa har likadant nu när jag tänker efter :)
Tack för det ;)

2012-10-02 @ 15:18:29
URL: http://mangofisk.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0